En förmiddag fick vi besök av två skogstroll och de kom med ett uppdrag till oss. Alla deras trollkompisar hade försvunnit och de ville ha vår hjälp att hitta dem. Men det fanns ett stort problem, de hade tappat sina ögon, sitt hår och sina svansar så de såg ut som vanliga pinnar. Det blev vår uppgift att hjälpa de stackars skogstrollen att hitta sina kompisar. Med stor förväntan gick vi iväg till skogen för att leta.
Barnen hittade långa, korta , smala och tjocka trollpinnar som vi med stor försiktighet fraktade tillbaka till förskolan. När trollpinnarna torkat till var det dags för kreativiteten att flöda. Barnen fick skapa sina egna skogstroll med naturmaterial, garn och plastögon.
Många naturliga samtal mellan barnen uppstod under skapandet. Barnen använde sig spontant av många olika matematiska begrepp när de pratade om sitt troll och vad de behövde till sitt skapande.
”Bara 2. Nej dom var för stora.” ”Mitt behöver nog små ögon.” ”Jag ska ha mittemellan. Dom här blir bra.” ”Jag ska prova med stora.” ”Mitt första öga ska sitta här.”
Genom detta arbete har vi fått många glädjestunder tillsammans och alla barn har deltagit utifrån sin egna förmåga. Självkänslan har stärkts och barnen har fått känna att de tillsammans har bidragit till en lösning på gruppens gemensamma uppdrag från skogstrollen.