onsdag 6 maj 2015

Skolbesök

Blivande förskoleklassbarnens fruktburkar packades ner för fruktstund och lek på Centralskolan. Vi har under flera års tid valt att besöka och utforska skolmiljön för de barn som slutar i förskolan. Laddade och stolta berättade de blivande förskoleklassbarnen att det bara är de som ska gå ifrån förskolan: ”För vi är så stora så att vi ska börja skolan snart.” Det är ju faktiskt så att äventyret till stor del börjar på promenaden till skolan. Vi har upplevt mycket redan innan slutmålet är nått. Tänk att se en bil utan motor, eller prova att gå över en kanal:-)Att se änder tiggandes efter mat var också en upplevelse. Varför tänkte vi inte på att ta med lite bröd till dem?! Promenaden har inte bara varit ett äventyr utan lite funderingar har uppstått: Kan man bada i kanalen? Hur djup är kanalen? Varför har man ett klocktorn? Finns det ingen kyrkklocka i kyrkan?  Hur står är kyrkogården? Kan man leka på kyrkogården? Får man plocka blommorna på kyrkogården?
IMG_4711[1]
Centrifugalkraften testas med hjälp av denna snurra.
IMG_4709[1]
Utforskande av en daggmask.
IMG_4705[1]
Barnen tycker att den här klätterställningen ska heta ”Spindelnätet”.
IMG_4699[1]
”Jag tyckte att klätterställningen med nätet. Det var som ett torn.”
IMG_4696[1]
”Den här hänggungan var mycket lättare att komma upp i än den på förskolan.”
IMG_4690[1]
Med gallonbyxor är det ganska halt uppe på toppen.
IMG_4691[1]
Barnens beskrivningar av vårt besök på Centralskolan: ”Man fick klättra och gunga och sånt. Nästan allt tyckte jag var roligt.” ”Vi träffade kompisar.” ”Spindelnätet var kul.” ”Det var roligt när vi klättrade i nätet och när vi klättrade i det andra nätet och åkte rutschkana nerför kullar.” ”Vi klättrade och gick på kullar.” ”Vi sjöng, det gjorde vi faktiskt.” ”Det var en lång väg att gå, men det var roligt.”